Heinäkuun suunnittelukelit

”…Käytä vain virallisia takseja. Linja-autolla liikuttaessa tulee huomioida ryöstetyksi tulemisen riski. Luottokorteilla voi maksaa yleisesti, mutta luottokorttien kopiointia esiintyy… Ota kopiot tärkeimmistä asiapapereista kuten passista ja lentolipuista. Säilytä ne erillään alkuperäisistä… Monet ryöstön uhrit joutuvat myös niin sanotun express kidnappingin uhreiksi. Heidät pakotetaan nostamaan pankkiautomaatilta kaikki rahansa… Väärennettyjä rahoja on liikkeellä paljon. Kannattaa aina tarkistaa saadut setelit sekä myös kolikot…”

Ulkoministeriön matkustustiedotteet Etelä-Amerikan maista eivät ole mieltä ylentävää luettavaa. Chileen ja Uruguayhin kohdistuvat varoitukset eivät ole ihan yhtä masentavia kuin vaikkapa Argentiinaan, Brasiliaan, Boliviaan taikka Peruun – Venezuelasta puhumattakaan. Sinne kehotetaan ykskantaan välttämään turhaa matkustamista. Ei auta kuin yrittää noudattaa varovaisuutta ja toivoa parasta. Venezuelaan emme tosin aikoneetkaan matkata. Kävimme siellä, kun Chavés oli vielä voimissaan.

Ensimmäinen heinäkuun viikko on takana. Lomakauden pitäisi olla vahvasti vauhdissa, mutta taidamme yhä olla ainoat saaressa. Viikon aikana näkyneet huviveneet voi laskea yhden käden sormin. On ollut tuulista, mutta ilmeisesti aurinkoisempaa kuin muualla Suomessa, jos Hesaria, somea tai Radio Suomea on uskominen. Yhtenä pilvisenä päivänä pohdimme jopa tulen sytyttämistä takkaan. Sitä ei ole tarvinnut harkita sitten huhtikuun, mutta ajatuksen tasolle sekin jäi.

Mainio sää matkasuunnitelmien tekoon!

Syksyllä lähdemme länteen. Viking saa viedä meidät Tukholmaan. Sieltä jatkamme Gotlannin ja Köpiksen kautta Le Havreen. Astumme satama-nimisen kaupungin satamassa rahtilaivaan, joka vie meidät Atlantin yli. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaisesti, astumme maihin runsaan parin viikon jälkeen Brasilian Santosissa ja kierrämme mantereen jotakuinkin vastapäivään.

Rahtilaivamatkailu ei ole halpaa! Seikkailimme verkossa ja löysimme muutamia rahtilaivakyytejä tarjoavia tai välittäviä yrityksiä. Lähetin tiedusteluja ainakin kolmeen puljuun. Ranskalaisrahtilaivamatkoja kauppaavalta firmalta ja italialaiselta Grimaldi-varustamolta ei koskaan tullut vastauksia. Saksalaisaluksiin hyttejä välittävältä Julianelta sitä vastoin tupsahti sähköposti. Hinta vaikutti nettivertailun perusteella kohtuulliselta, joten teimme kaupat.

Sen jälkeen ihmettelimme outoja sumutorven törähdyksiä, vaikka ei edes ollut sumua! Tervehtivätkö jotkut alukset toisiaan Bengtskärin reitillä? Syylliseksi paljastui Marine Traffic -appsini, jonka ”omaan laivastoon” olin lisännyt Portugalin lipun alla purjehtivan konttilaivamme. Töräykset olivat ilmaantuneet siihen jonkun päivityksen myötä. Napsautin äänet pois, ja seurailen nyt rauhassa viestejä tulevan kortteerimme matkoilta maailman merillä ja satamissa.

Mietittävää, pohdittavaa ja hoidettavaa…

Tulevaksi talveksi ei tarvitse pelätä viisumirumbaa. Suomalaiset saavat matkustaa kaikkiin muihin Etelä-Amerikan maihin ilman viisumia paitsi Surinameen. Sinnekin saamme kuukaudeksi ”turistikortin” maahan saavuttaessa. Muutamaan maahan olemme tervetulleita viisumitta jopa useiksi kuukausiksi.

Harmi kyllä, passini pitää uusia. Se vanhenee ensi vuoden huhtikuussa, mutta useimmat maat tunnetusti vaativat, että passi on voimassa puoli vuotta vielä matkan jälkeenkin. Otatutin kuvat viime käynnillä Isossa Omenassa, ja Poliisilta tulleen tekstiviestin mukaan ne on tallennettu koodin taakse tietokantaan. Lupaavat, että netin kautta uusi passi syntyy jopa neljässä–viidessä arkipäivässä.

Rokotuksemme ovat kunnossa viime vuoden piikittelyn jäljiltä – paitsi keltakuumeen osalta. Sen olemme saaneet jo vuonna 2004. Vaikka WHO:n 2013 nykytietämykseen perustuva suositus, että keltakuumerokote on voimassa koko eliniän, astuu voimaan juuri nyt, 11.07.2016, joku Etelä-Amerikan valtio saattaa yhä vaatia, että rokotuksen pitää olla alta kymmenvuotias. Täytyy vielä seurata, muuttuuko tilanne syksyn kuluessa. Männä vuonna matkustuslääkäri suositteli myös että, jos syksyn uusia influenssarokotteita on saatavilla ennen lähtöämme, nekin kannattaa ottaa.

Lisäksi pitää selvitellä ainakin alueet, joilla tarvitaan malarialääkitystä, mitkä ovat suositellut taksi- ja bussiyhtiöt missäkin maassa, ja tietysti se pääasia – minne kaikista älyttömän mielenkiintoisista kohteista haluamme mennä. Vuosi sitten selvittelimme Aasian reittimme suunnilleen kuukaudessa. Nyt tuntuu siltä, että melkein puoli vuottakin tekee tiukkaa!

Matkasuunnitelmien lomassa on ollut muutakin puuhaa. Menneenä, sumuisena lauantaina haimme Taalintehtaan ”Byggigseltä” lautaa ja vesivaneria keskellä kiireisintä Jazz-humua. Muutama terassin laho lauta on jo vaihdettu uusiin, tuvan taakse on ilmestynyt pienen vajan luuranko ja pikkuisen ”lihaakin” päälle. Lisäksi Oskarin ”verstaassa” on syntynyt harrastusvälineitä omin pikku kätösin. Lähiviikot keskitymme saaressa vieraileviin ystäviin. Onhan Suomen kesä parhaimmillaan.